OCMW

Hieronder kan u meer info vinden mbt de punten van het OCMW

Feest 3de leeftijd

Naar jaarlijks gewoonte organiseerde het OCMW van Begijnendijk tijdens de ‘Week van de Derde Leeftijd’ een gezellig samenzijn voor de 80-plussers van de gemeente en een aantal gebruikers van de thuisdiensten. Gelet op het onverhoopte succes van vorig jaar werd de editie dit jaar verspreid over 2 dagen. Het eerste deel van het "Feest van de Derde Leeftijd" vond plaats in het Lindenhof.

Aangepast vervoer met VZW Mobiel

Wist je dat Begijnendijk een samenwerkingsovereenkomst heeft met VZW Mobiel - aangepast vervoer?

Leuven-vasteland Mobiel vzw - Dienst aangepast vervoer (DAV) vervoert alle personen met een  handicap of ernstige beperkte mobiliteit. Het betreft alle personen van wie de mobiliteit ernstig beperkt is en derhalve rolstoelgebonden zijn. Om gebruik te maken van de diensten moet je eerst lid worden. Het lidmaatschap is volledig gratis.

Hoe lid worden?


* via het kantoor
* via de website www.vzwmobiel.be/dav
* telefonische op 016/20 53 83


Opgelet: je kan slecht één  jaar lid blijven zonder vervoerd te worden. Indien je tijdens dat jaar geen vervoer hebt aangevraagd, word je automatisch geschrapt.


Voertuigen


Onze organisatie beschikt over aangepaste voertuigen. De voertuigen zijn uitgerust met een rolstoellift waardoor rolstoelgebruikers niet uit hun rolstoel hoeven te komen. De capaciteit van onze busjes is afhankelijk van het voertuig zelf.  In busjes met een rolstoellift is plaats voor max 3 manuele rolstoelen of één manuele rolstoel en twee elektrische rolstoelen.

Hoe reserveren?

U kan enkel, minimaal 2 werkdagen op voorhand, op 2 manieren een rit aanvragen :

telefonisch: 016/20 53 83.
U kan elke werkdag bellen tussen 9.00 uur en 12.00 uur en tussen 13.00 uur en 16.00 uur om ritten aan te vragen of te wijzigen.

online:  
Maak gebruik van onze aanvraagdocumenten voor individueel vervoer en/of groepsvervoer op www.vzwmobiel.be/dav

 
Wanneer reserveren?

Zowel eenmalige ritten als vaak wederkerende ritten (dagelijks, wekelijks, maandelijks) kan u twee maanden op voorhand reserveren tot 2 werkdagen voor u wenst te vertrekken. 

Tarieven
1. Tarief voor ROLSTOELGEBRUIKERS (1 begeleider kan gratis mee)

Je betaalt enkel de kilometers die je in de bus zit.

A. Ritten tot 10 km:
Van 1 tot 10 km wordt een tabel gehanteerd,
beginnend met € 3,00 voor 1 km, oplopend tot € 7,00 voor 10 km.

Afstand  – Prijs

B. Vanaf 11 km geldt het volgende:

Vaste instapkost: € 2 + kilometervergoeding:

Weekdagen
Van 1 tot 50 km: € 0,50 per gereden km
Van 51 tot 100 km: € 1,50 per gereden km
Vanaf 101 km: € 2,00 per gereden km

Weekend
Van 1 tot 50 km: € 0,50 per gereden km
Van 51 tot 100 km: € 0,75 per gereden km
Vanaf 101 km: € 0,75 per gereden km

Je kan de prijs niet delen door het aantal personen die zich in de auto bevinden, iedereen betaalt individueel. Je betaalt via een maandelijkse overschrijving en je ontvangt iedere maand een factuur. Deze dient bij ontvangst te worden betaald.

Opgelet: onze dienst wordt gesubsidieerd. Onze facturen mogen derhalve niet ingediend worden bij andere instanties voor eventuele aanvraag van (gedeeltelijke) terugbetaling.

Voorbeeld: een rit van 35 km op een woensdag= € 2 +(35 km x € 0,50)= € 19,50.
Voorbeeld: een rit van 60 km = € 2 + (€ 0.50 x 50km) +(€ 1,50 x 10km)= € 42.
Voorbeeld: een rit van 120 km = € 2 + (€ 0.50 x 50km) +(€ 1,50 x 50km)+ (€ 2 x 20km)=€ 142.

2. Tarief voor NIET-ROLSTOELGEBRUIKERS MET EEN MOBILITEITSBEPERKING EN BETALENDE BEGELEIDERS die instappen op het zelfde adres als de rolstoelgebruiker.

Je betaalt enkel de kilometers die je in de bus zit.

A. Ritten tot 10 km:

Van 1 tot 10 km wordt een tabel gehanteerd, beginnend met € 3,00 voor 1 km, oplopend tot € 7,00 voor 10 km.

Afstand  – Prijs

B. Vanaf 11 km geldt het volgende:

Van 10 tot 25 km: € 0,65 per gereden km

Van 26 tot 50 km: € 0,90 per gereden km

Dit tarief geldt voor weekdagen en tijdens het weekend.

Voorbeeld:

een rit van 60 km op een weekdag  of weekend =

7 euro + 0.65€x25km + 0.90€ x35km = 54.75 euro

Je kan de prijs niet delen door het aantal personen die zich in de auto bevinden, iedereen betaalt individueel. Je betaalt via een maandelijkse overschrijving en je ontvangt iedere maand een factuur. Deze dient bij ontvangst te worden betaald.

Sociale Woningen

Betaalbare woongelegenheid in een aangename leefomgeving is een speerpunt voor CD&V. De Raamsite en de kansarme woningen werden verkocht aan Volkswoningbouw voor de bouw van sociale woningen. De bestaande woningen uit de jaren 1980 voldoen niet aan de huidige normen. Als CD&V ijverden wij voor een klimaatactieplan. Logisch dat wij de maatschappij verplichten deze woningen af te breken voor de bouw van woningen die voldoen aan de normen. Het zal bijdragen om de CO2-uitstoot te verminderen.

De kansarme woningen worden afgebroken nadat de eerste woningen opgetrokken zijn zodat de huidige bewoners naar de nieuwe woningen kunnen verhuizen. Er wordt een speeltuin voorzien op de site. Voorlopig gaat het over 24 woningen. Er wordt geopteerd voor woningen met 1 of 2 slaapkamers. Uit onderzoek bleek dat de vraag naar grotere woningen zeer klein is.

CD&V stimuleerde eveneens de verkoop van residentie Verhaeghen in Betekom. Volkswoningbouw zal er appartementen verhuren.

Warme maaltijden

In tegenstelling tot de ons omliggende gemeenten opteert ons gemeentebestuur om de warme maaltijdenverdeling in eigen beheer te houden en niet te privatiseren. CD&V ziet deze bedeling als een verdere ontwikkeling van de buurtzorgnetwerken in onze gemeente, een aanvulling op het professionele zorgaanbod en een ontwikkeling om de sociale samenhang te versterken. Eigenlijk het verlengstuk van onze visie om een gemeenschap op te bouwen van onderuit zoals in onze vorige editie reeds aangestipt werd.

Warme maaltijdbedeling is ook een troef om vereenzaming en verzuring tegen te gaan. Aan deze verdere uitbouw en het aspect ‘eenzaamheid’ tijdens het eten wordt nagedacht samen met het OCMW. Niet enkel de maaltijd aan huis leveren, maar mee met plezier aan tafel schuiven zou een oplossing kunnen bieden. De haalbaarheid moet echter onderzocht worden.

“Voor de warme maaltijdbedeling werd er een samenwerkingsverband afgesloten met het OCMW van Tielt-Winge. In de nieuwe keuken worden dagelijks verse maaltijden bereid. Tijdens de weekends en feestdagen kan een koude maaltijd en soep besteld worden. Begin dit jaar werd nog een nieuwe wagen aangeschaft voor de verdeling”, zegt René De Proost, OCMW-raadslid.

“Onze doelgroep zijn hulpbehoevenden, tijdelijk of permanent. Wachtlijsten bestaan hier niet. Maaltijden worden telefonisch besteld, met of zonder soep. Dieetmaaltijden zijn mogelijk en kunnen gepersonaliseerd worden om medische redenen. Indien nodig wordt het reeds gesneden. De zeer democratische kostprijs wordt bepaald volgens het inkomen. Laat deze laagdrempelige zorg niet aan u voorbij gaan. Wij zijn er om u te helpen”, verduidelijkt OCMW-raadslid Tom van Esse.

Op deze manier trachten wij ons steentje bij te dragen om u een zo lang mogelijk kwaliteitsvol leven thuis aan te bieden.

Aankoop nieuwe wagen OCMW

Elke dag een lekkere, gezonde en gevarieerde maaltijd, zonder zelf uren in de keuken te moeten staan? Dat is een kwestie van gezond verstand! De medewerkers van de dienst warme maaltijden van het OCMW zorgen hier graag voor. Om de mensen nog beter te kunnen bedienen, namen zij eind vorige week zelfs een nieuwe wagen voor de maaltijdbedeling in gebruik. 
“Met de aankoop van de nieuwe wagen beschikken we over twee wagens die uitgerust zijn met ovens en koelkasten, zodat alle maaltijden optimaal en op de juiste temperatuur bij de klanten toekomen. Het team van de dienst warme maaltijden bedeelt elke werkdag gemiddeld een 70-tal warme maaltijden.
Iedereen die niet of onvoldoende in staat is om zelf een maaltijd te bereiden, kan een beroep doen op de dienst warme maaltijden. De medewerkers van het OCMW zorgen van maandag tot en met vrijdag tussen 11.00 en 13.00 u voor een warme maaltijd aan huis. Een maaltijd bestaat uit soep, een hoofdschotel en een dessert. Het aanbod aan warme maaltijden is ook zeer divers. Op doktersvoorschrift kunnen de mensen immers aangeven wat ze niet mogen eten, zodat iedereen een lekkere en op maat aangepaste maaltijd thuisbezorgd krijgt. Indien gewenst, kunnen extra maaltijden voor het weekend geleverd worden op vrijdag. 

Inwoners die interesse hebben, kunnen contact opnemen met de medewerkers van het OCMW, Kleinesteenweg 2A te 3130 Begijnendijk, tel. 016 52 55 40. Het OCMW is elke werkdag geopend van 9.00 tot 12.00 u en op maandagavond van 17.30 tot 19.30 u. In de namiddag kan je er enkel op afspraak terecht

 

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookie Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.