Volgens het nieuw decreet is er één algemeen directeur na de versmelting van de gemeente en het OCMW. Een logische evolutie, aangepast aan de huidige werking. Onze coalitiepartner vroeg de vacant verklaring van die functie, wij als CD&V vroegen 1 van de 2 zittende functionarissen.  Momenteel zijn er twee secretarissen in functie, de gemeentesecretaris en de OCMW-secretaris. Beiden met een zeer royaal loon dat zal moeten doorbetaald worden tot hun pensioenleeftijd. Voor alle duidelijkheid, hun loon is marktgericht aangezien zij een grote verantwoordelijkheid dragen en steeds ter beschikking staan binnen de werking van de gemeente. Bij een vacant verklaring kan er een derde kandidaat opduiken, die ook moet betaald worden.  Het is logisch dat één van de twee  zittende functionarissen zou aangesteld worden. De huidige gemeentesecretaris is verplicht om binnen vier jaar op pensioen te gaan. Er ontstaat dus een natuurlijke afvloeiing zonder veel extra loonlast voor onze gemeentekas. Wij willen een gezond en stabiel financieel beheer. CD&V heeft in beide secretarissen het volste vertrouwen. Het aanwerven van een externe directeur is als dusdanig niet zinvol.

Onze gemeentebegroting draagt reeds een zware loonkost. De patronale bijdrage zal in de toekomst nog stijgen. Op het einde van de volgende legislatuur zal deze stijgen met maar liefst 25%. Wij denken op termijn en willen hierop nu al inspelen en de problemen voor zijn. Kiezen voor een externe directeur zou financiële gevolgen hebben omdat de secretarissen hun loon behouden. Het onder controle houden van de loonmassa is een prioriteit voor ons. Dit is gewoon een kwestie van gezond verstand.