Borstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen. Liefst één op de acht krijgt met de ziekte te maken. Het risico om borstkanker te krijgen, neemt toe met de leeftijd. Zo is drie op de vier vrouwen bij wie borstkanker ontdekt wordt ouder dan 50 jaar. De oorzaak van deze ziekte in nog onbekend. Wat wel geweten is, is dat de kans op volledige genezing groter is als borstkanker op tijd wordt ontdekt. De screeningsmammografie is op dit moment het meest geschikte middel om borstkanker in een vroeg stadium op te sporen. Het onderzoek is bedoeld als een regelmatige controle voor gezonde vrouwen, zonder dat daar direct aanleiding voor is.

Van 21 maart tot en met 30 maart 2018 en van 16 april tot en met 18 april 2018 zal de Mammobiel halt houden aan sportcentrum De Tumkens te Betekom. Alle vrouwen van 50 tot en met 69 jaar kregen reeds automatisch een uitnodigingsbrief voor het nemen van een radiologische borstfoto of mammografie. Geen mogelijkheid om langs te komen in de Mammobiel? Met een verwijsbrief van de huisarts of gynaecoloog kan elke vrouw uit die doelgroep zich ook buiten deze actieperiode laten onderzoeken in een erkend mammografisch centrum in de regio. In beide gevallen is het onderzoek kosteloos.