Op 8 maart viert de wereld Internationale Vrouwendag.  Vrouw & Maatschappij – CD&V politica roept in het verkiezingsjaar 2018 op tot meer pariteit in de gemeentelijke en provinciale besturen. Dit jaar doopte Vrouw & Maatschappij haar jaarlijkse Cravattendag dan ook om tot "Sjerpendag".  De Vrouw en Maatschapppij afdeling Begijnendijk-Betekom deed ook mee met deze "Sjerpendag". Nog steeds zijn er te weinig vrouwen in lokale uitvoerende politieke posities, met deze actie willen we daarin verandering brengen, zegt voorzitster Wendy De Cock.  Met de lokale verkiezingen op komst hopen we dan ook meer vrouwen aan een sjerp te helpen!  Meer vrouwen in de lokale politiek, daar gaan we voor"!!!

Vooral naar de uitvoerende posities stromen vrouwen nog steeds te weinig door. Zo is in de schepencolleges maar 34% een vrouw. Ook het provinciale niveau doet het niet veel beter. Daar is maar 29% van de deputés een vrouw. Bovendien is maar 16% van de Vlaamse burgemeesters een vrouw terwijl in de centrumsteden dat zelfs minder dan 10% bedraagt.  “Dat vrouwen anno 2018 nog steeds maar niet kunnen doorstoten tot de hoogste echelons van de lokale en provinciale politiek is onaanvaardbaar.” Voor Vrouw & Maatschappij – CD&V politica is het duidelijk: goed bestuur is een genderevenwichtig bestuur, waarin zowel mannen als vrouwen aan de knoppen zitten. Meer pariteit in het lokaal beleid zorgt voor een rechtvaardiger en democratischer bestel en voor kwaliteitsvollere politieke besluitvorming. “Of het nu een burgemeesters- of een schepenensjerp is, wij willen dat meer vrouwen een sjerp dragen!”

Om hier verandering in te brengen eisen de CD&V-vrouwen dat:

• Pariteit op het vlak van gender in uitvoerende organen in de grondwet wordt opgenomen;
  • Er meer vrouwelijke burgemeesters aangesteld worden;
  • Een facultatief systeem van duo-raadsleden wordt ingesteld waarbij beloftevolle maar niet verkozen lokale politici kunnen door de fractie gecoöpteerd worden, waardoor zij taken van een gemeenteraadscommissie kunnen overnemen van het verkozen lid;
  • Een schepen van gelijke kansen (met portefeuille) wordt aangesteld